هرم تغذيه کودکان

اين هرم تغذيه مربوط به بچه‌های دو تا شش ساله است ولی همون جور که تو قسمت قبلی نوشتم، برای بچه‌های يک تا دو سال هم می‌شه به کار بردش به شرطی که مقاديرش رو نصف کنين. تاکيد اصلی اين هرم اينه که روزانه از هر پنج گروه غذايی که همه برای سلامتی لازمند استفاده بشه. غذاهايی هم که چربی و شيرينی‌شون زياده به ندرت مصرف بشن.
غذای بچه از دو سالگی به بعد مثل بزرگترها شامل سه وعده اصلی و دو وعده بين غذا می‌شه. مصرف شير و لبنيات در اين سن بايد به ۴۸۰ الی ۷۲۰ سی‌سی در روز و مصرف آب ميوه به ۱۲۰ الی ۱۸۰ سی‌سی در روز محدود بشه و بچه با غذاهای متنوعی مواجه بشه تا عادات تغذيه‌ای درستی پيدا کنه.
کارهايی که نبايد بکنيم اينها هستن: نبايد باز به بچه شيشه بديم، نبايد به مقدار زیاد به بچه دسرهای شيرين، نوشابه، نوشیدنی با طعم میوه، غلات شیرین‌شده (مثل چی‌پف)، چیپس یا شیرینی بديم. غذاهايی هم که ممکنه باعث خفگی بچه بشه نبايد در سن کم بهش بديم از قبيل هويج خام درسته، بادام‌زمينی، انگور درسته، گوشت سفت، ذرت بوداده، آدامس يا آب‌نبات.
تغذيه بچه در سلامت کليش خيلی موثره. تغذيه درست می‌تونه از مشکلات بعدی نظير اضافه‌وزن، نرمی استخوان و ديابت جلوگيری کنه. با تغذيه درست بچه تا جايی که می‌تونه رشد می‌کنه.
کارهايی که بايد بکنيم اينها هستن: بچه رو تشويق کنيم که غذاهای متنوع بخوره، در کنار تغذيه درست فعاليت بدنی رو فراموش نکنيم، در برنامه غذايی بچه مقدار زيادی غلات و فراورده‌های غله، ميوه و سبزيجات بگذاريم، برنامه غذايی که انتخاب می‌کنيم چربی، چربی اشباع شده و کلسترول کمی داشته باشه و شکر و نمکش هم معتدل باشن، برنامه غذايی‌مون بتونه نياز بچه‌های در حال رشد رو به کلسيم و آهن تامين کنه.
خيلی بهتره که همه خانواده اين موارد رو رعايت کنن. اون وقت برای بچه راحت‌تره که اين عادت‌های درست رو پيدا کنه.
قبل از اين که بالاخره برم سر خود هرم تغذيه اين رو هم از تجربه شخصيم اضافه کنم که بچه‌های دو سه ساله خيلی روی رنگ و بافت غذا حساسند و با توجه به این قضیه می‌شه با يک خورده کلک زدن سرشون رو شيره ماليد و انواع مواد غذايی رو به خوردشون داد. مثلا شهريار پسر ۳۳ ماهه من از گوجه فرنگی و قارچ و فلفل سبز و لوبيا سبز و گوشت تکه دل خوشی نداره و فوری تصفيه‌خونه‌اش به کار می‌افته! من هم يک وعده رو معمولی درست می‌کنم و می‌گذارم هر چقدر کم يا زياد که دوست داره بخوره. وعده ديگه رو مواد غذايی مختلف رو با کلک بهش می‌دم. برای اين کار يا دست به دامن سوپ می‌شم که بعد از پخت، انواع سبزيجات و گوشت یا مرغ رو می‌ريزمشون توی مخلوط‌کن و کاملا لهشون می‌کنم. توی آب سوپ بلغور و ماکارونی رو می‌پزم و بعد مايه له شده رو اضافه می‌کنم و رب و آب‌ليمو و باقی قضايا. راه ديگه کوکوئه. هرچی که بخواين به خورد بچه بدين می‌تونين خورد کنين و با پياز رنده شده، تخم مرغ و يک قاشق غذاخوری آرد سوخاری و نمک و ادويه مخلوط کنين که يک مايه نسبتا شل به دست بياد. بعد اون رو مثل کوکو درست کنين. انواع سبزيجات و پروتئين‌ها رو می‌شه اين جوری به بچه خوروند. اگه فرتون شعله بالا داشته باشه لازم نيست روغن زياد هم به کار ببرين. اگه کم روغن بریزین کف کوکوتون که برشته و آماده شد به جای اين که کوکو رو برگردونين بگذارينش توی فر و شعله بالا رو روشن کنين تا روی کوکو هم بپزه. فقط حواستون باشه اگه تابه‌ای به کار می‌برين که دسته پلاستيکی داره قبل از پخت دسته‌هاش رو باز کنين. يک راه ديگه آب‌گوشت و گوشت کوبيده سنتی خودمونه. صد البته که می‌تونين به دلخواه تغييرش بدين و چيزهای ديگه هم بهش اضافه کنين فقط خوشمزه بمونه. پيتزا و پيراشکی و بنيه هم با بچه‌های من خيلی خوب جواب داده. منتها حواسمون باشه که مواد مغذی و درست و حسابی توشون بريزيم نه سوسيس و کالباس.
خوب برگرديم سر متن اصلی. من هر کار کردم که عکس هرم رو ببرم توی بوم‌اسپيد که بتونم بگذارمش اين جا نشد. حالا اينجا کليک کنيد و يک کم بريد پايين صفحه‌ای که باز می‌شه تا هرم رو ببينين. اين هم تفسيرش:

نياز روزانه بچه‌های دو تا شش ساله به گروه‌های مختلف غذايی
شش سهم غلات هر سهم به معنای يک کف دست نان، نصف پيمانه برنج يا پاستای پخته (پاستا شامل انواع ماکارونی، لازانيا و قس عليهذا)، نصف پيمانه غله پخته شده و يا سی گرم غله آماده (مثل برشتوک يا چی‌پف) است.
سه سهم سبزيجات هر سهم به معنای نصف پيمانه سبزيجات پخته يا خام يا يک پيمانه سبزيجات برگدار خام (مثل سبزی خوردن يا کاهو و کلم) است.
دو سهم ميوه هر سهم به معنای يک عدد ميوه يا يک قاچ هندوانه، سه چهارم پيمانه آب‌ميوه خالص، نصف پيمانه کمپوت، یا يک چهارم پيمانه خشکبار است.
دو سهم لبنيات هر سهم به معنای يک پيمانه شير يا ماست يا شصت گرم پنير است.
دو سهم گوشت هر سهم به معنای شصت تا نود گرم گوشت کم‌چربی، مرغ يا ماهی يا نصف پيمانه حبوبات پخته است. به جای هر سی گرم گوشت می‌توانيد دو قاشق غذاخوری کره بادام زمينی يا يک عدد تخم مرغ به بچه بدهيد.
منبع
تهيه از آزيتا   
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ٩:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ فروردین ،۱۳۸٢