تغذيه بچه های نوپا

اگه از کم‌غذايی و بدغذايی بچه نوپاتون نگرانين يا حرص می‌خورين بدونين که تنها نيستين. خيلی از والدين اين مشکل رو دارن. بچه‌های اين قدری خيلی از غذاها رو دوست ندارن، حاضر نيستن غذاهای جديد رو امتحان کنن، اصلاْ انگار زياد ميلی به غذا ندارن. اما اين هم هست که بچه تو اين سن اصلاْ نيازش به غذا خوردن کمتر می‌شه. رشدشون ديگه به اون سرعت سال اول زندگيشون نيست و به همين دليل انرژی کمتری هم احتياج دارن (يعنی مقدار کالری‌ای که به نسبت وزن بدنشون لازم دارن کمتر می‌شه) و اشتهاشون هم کم می‌شه. پس اگه بچه‌تون تحرکش خوبه، سالمه، رشد می‌کنه و مراحل رشد رو درست طی می‌کنه مقدار خوراکش هم کافيه.
حواستون باشه که:
به بچه بيشتر از ۴۸۰ الی ۷۲۰ سی‌سی شير در روز ندين
به بچه بيشتر از ۱۲۰ الی ۱۸۰ سی‌سی آب‌ميوه در روز ندين
نگذارین بچه خودش رو با شیرینی و هله هوله سیر کنه
وقتی بچه سیره مجبورش نکنین غذا بخوره
زیاد براش غذا نکشین. غذای بچه نوپا حدوداْ باید یک چهارم غذای آدم بزرگ باشه.


هرم تغذیه بچه های نوپا
البته این هرم مخصوص بچه های نوپا نیست و کلاً برای بچه های دو تا شش ساله است ولی می تونه راهنمای خوبی باشه که به بچه نوپاتون چی بدین: از جمله شش سهم غلات، سه سهم سبزيجات، دو سهم ميوه، دو سهم از خانواده لبنيات، دو سهم از خانواده گوشت و پروتئين و مقدار کمی چربی و شيرينی. فقط يادتون باشه که اندازه اين سهم‌ها برای بچه‌های کوچکتر (مثلاْ يک تا دوسال) کمتره و حدوداْ نصف اون چيزيه که در هرم تغذيه اطفال قيد شده (مثلاْ نصف يک ميوه تازه در حالی که برای بچه‌های بزرگتر يک ميوه کامل يک سهم به حساب مياد) و يک چهارم مقداريه که برای آدم بزرگ‌ها سهم حساب می‌شه.
و اما اين که اين هرم تغذيه چه شکليه و هر سهمش معنیش چیه، فردا بيايين تا ببينين!
منبع
آزيتا   
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ٦:۳۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٤ فروردین ،۱۳۸٢