چگونه مي توانم به پيشرفت تکلم فرزندم کمک کنم؟ ( قسمت دوم)

معاني انتزاعي

در صورتي که فرزندتان آماده اداي اولين کلمات است، مي توانيد شروع به شرح معاني انتزاعي کنيد. با توجه کردن به رنگها و تاکيد بر تفاوت ميان کوچک و بزرگ، دور و نزديک، بالا و پايين ، خيس و خشک ،‌ گرم و سرد، بيرون و درون و ... اين امر ميسر مي شود. در صورتي که اين معاني را با مثال همراه کنيد او زودتر منظورتان را درک مي کند.
بطور مثال :‌« ببين،‌پتوت آبيه ، شلوارتم آبيه ،‌توپتم همين طور. » و « اين خرس کوچوله و اين يک خرس بزرگ »،‌ « دستت را ببر تو آب، ‌اين گرمه و اين يکي‌سرد.» او را بالاي سرتان بگيريد و دوباره پايين بياوريد و بگوييد : « الان بالايي و حالا مي آيي پايين » اگر اين توضيحات را در قالب بازي ارائه کنيد، کودکتان لذت فراواني از آموزش معاني انتزاعي خواهد برد.
آموزش اعداد را نيز به صورت بازي مي توانيد انجام دهيد. با تفاوت بين يک و زياد شروع کنيد. به او نشان دهيد که او يک بيسکويت در دستش دارد اما تعداد زيادي بيسکويت در جعبه است. ترانه ها و اشعاري که در آنها شمرده مي شوند، نيز کمک بسياري به فهم اعداد مي کنند. همچنين مي توانيد با هم انگشتانش را بشماريد يا شمارش پله ها در هنگام بالا يا پايين رفتن از آنها.

کتاب خواندن

کتاب خواندن راه مفيدي براي کمک به پيشرفت زبان فرزندتان است. بچه هاي بزرگ گوش دادن به قصه را خيلي دوست دارند مخصوصا اگر در هنگام خواندن قصه براي هر يک از شخصيتها صدايي متفاوت بکار ببريد. تصاوير کتاب هم برايشان جالب است. با سئوال کردن از او درباره تصاوير و اتفاقات داستان، او را فعالانه در ماجرا شرکت بدهيد.

حرف زدن جالب است

با گذشت زمان و پس از اين كه بازيهاي كلامي بخشي از زندگي روزمره تان را تشكيل دادند ، كم كم متوجه مي شويد كه تواناييهاي كلامي فرزندتان بيشتر مي شود. او نه تنها كلمات متفاوت بيشتري را مي فهمد بلكه آنها را براي بيان خواسته هايش بكار مي برد. احتمالا سعي كند با شما آواز بخواند و جملاتتان را با زبان خودش تكميل كند.
در اين مرحله بسيار مهم است كه او را زياد تحت فشار قرار ندهيد. او را مجبور نكنيد كه حرف بزند. اگر پس از چند بار سوال كردن باز هم بجاي استفاده از كلمات با ايما و اشاره خواسته اش را بيان كرد به سوال كردن ادامه ندهيد. چون او در اين صورت مايوس مي شود. بايد مراقب باشيد كه صحبت كردن برايش همچنان جالب بماند. اگر نشان مي دهد كه منظورتان را فهميده است، از او تعريف كنيد و تلاشش را براي بيان هر چيزي بستاييد. از اين راه او بيشتر به حرف زدن ترغيب مي شود تا زماني كه به او القا كنيد بايد حرف بزند. صبور باشيد و بدانيد كه هر كودك با روش و سرعت خودش صحبت كردن را مي آموزد.

تلفظ كردن

اولين كلمان و جملان بچه ها شباهتي به آنچه بايد باشند ، ندارند. اغلب بچه ها براي تلفظ حروف بي صدا مشكل دارند. يا بعضي از كلمات بنظرشان طولاني مي آيد بنابراين اول يا آخرش را حذف مي كنند. البته زبان بچه ها خيلي شيرين است. به مرور او تلفظ صحيح را ياد خواهد گرفت.
بسيار مهم است كه سختگيري نكنيد. براي تصحيح تلفظش بهترين راه اين است كه آنچه او مي گويد را درست تكرار كنيد. به هيچ وجه از او انتقاد نكنيد. وقتي با خوشحالي به راديو اشاره مي كند و مي گويد: " ايو " بجاي گفتن " نه ، اين ايو نيست ، راديوه . تو هم بگو راديو " بگوييد : "آفرين ، اين راديو ه"
اين قانون كه بايد علاقمند و صبور بمانيد ، در تمام مراحل رشد زبان فرزندتان معتبر است . وقتي شما صحبت كردن و فهميدن را به عنوان يك توانايي جالب و مفيد معرفي كنيد ، او با علاقه بيشتر ي به يادگيري مي پردازد. با او بازي كنيد، آواز و شعر بخوانيد ، آن وقت مي بينيد كه او با چه شاديي همراهيتان مي كند و ياد مي گيرد.
ريتم فرزندتان را دنبال كنيد. او نشان مي دهد كه چه موقع از رنگها و اعداد خسته شده و ترجيح مي دهد با حيواناتش بازي كند. در اين ميان فراموش نكنيد كه از اولين كلمات و تلفظ بامزه زبان بچگانه او لذت ببريد.
همه اينها را يادداشت كنيد ،در اين صورت مي بينيد كه او چقدر سريع مي آموزد. همچنين به اين وسيله مدركي ارزشمند نيز براي بعدها كه دوران بچگي به پايان مي رسد، تهيه كرده ايد.

منبع : http://www.babyinfo.nl

ترجمه از : شيدا
  
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ۱:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۸ بهمن ،۱۳۸۱