تغذيه قبل و بعد از بارداری

"تغذيه صحيح و مفيد مادر باردار مساوي است با فرزندي بانشاط و سالم. مادران بعد از زايمان هم (بسته به نوع زايمان) بايد نکاتي را رعايت کنند که روي سلامت خود نيز اثرات مهمي دارد.



تغذيه قبل از زايمان

برخي "مادران آينده" مي پندارند چون انسان ديگري را در شکم دارند مي بايست دوبرابر غذا بخورند. اين پندار اشتباه مي باشد. در ماههاي نخست بارداري در عين حال که بايد از پرخوري پرهيز کرد مي بايد به دفعات در حجم کم غذا خورد (بيش از روزي پنچ مرتبه) تا معده خالي نماند و موجب بروز حالت تهوع و استفراغ نشود.
مقدار متوسط کالري لازم براي يک زن باردار 2500 کالري در 24 ساعت است.
زنان باردار مي بايست در رژيم غذائي خود موادي را بخورند که داراي پروتئين، مواد قندي، انواع ويتامينها، چربي و مواد معدني باشد. مواد قندي در مادر توليد کالري مي کند ولي مصرف زياد آن موجب چاقي مي شود.
مصرف چربي باعث ازدياد انرژي مي شود و همينطور مادر بيش از هر زمان ديگري به آهن و کلسيم احتياج دارد. آهن خون ساز است و کلسيم براي تشکيل استخوان بندي جنين بسيار ضروري است.
غذاي اصلي "مادران آينده" به پنج گروه تقسيم مي شود:


گروه اول: شير و لبنيات
گروه دوم: انواع سبزيجات (اسفناج، کلم، کاهو، فلفل سبز و قرمز، هويج، کدو، گوجه فرنگي و ميوه هاي تازه)
گروه سوم: گوشت، جوجه، ماهي و تخم مرغ
گروه چهارم: نان، جوانه گندم و حبوبات
گروه پنجم: مواد روغني، کره نباتي و حيواني
پرهيز غذائي در دوران بارداري ضروري به نظر مي رسد. غذاي سرخ کرده و چرب از يک سو موجب سوء هاضمه مي شود و از سوي ديگر باعث چاقي است و زايمان را دشوار مي سازد.
مصرف زياد مايعات از جمله آب در طول فصل گرما که تعريق شديد است بلامانع مي باشد. اما در هواي سرد مصرف زياد آب موجب ورم دست و پا و چاقي مي شود. آب ميوه در حد متعارف خوب و ثمربخش و غالبا نشاط آور است. از نوشيدن دوغ بايد پرهيز شود.

تغذيه بعد از زايمان

هنگامي که کودک متولد مي شود احتياج غذائي مادر کاهش مي يابد ولي هنگام رشد نوزاد نياز مادر به مواد غذائي افزايش مي يابد. احتياجات غذائي مادر نسبت به نوع زايمان (طبيعي يا سزارين) فرق مي کند.
در زايمان طبيعي، مادر دو ساعت پس از زايمان هر نوع غذائي مي تواند بخورد. هنگام سزارين همراه با بيهوشي، خوردن غذا بايد تا از بين رفتن حالت تهوع به تعويق افتد زيرا گاهي با استفراغ محتويات معده وارد دستگاه تنفسي شده و زائو را با خطر خفگي مواجه مي سازد.
مصرف مايعات فراوان (مانند آب ميوه و شير) بعد از زايمان در بين وعده هاي غذائي و قبل از خواب بسيار مفيد است. زير علاوه بر ايجاد انرژي و جبران قواي از دست رفته باعث ازدياد مقدار ترشح شير مادر مي گردد.
پس از زايمان ميزان تعريق افزايش مي يابد لذا بايد از مايعات فراوان استفاده کرد. اگر سه ليتر مايعات در طول شبانه روز دريافت مي کنيد بهتر است يک ليتر آن شير باشد. پروتئين نيز لازم است، زيرا اين مواد در ساختن شير نقش اساسي دارد. بنابراين مواد پروتئيني (مانند گوشت، تخم مرغ و لوبيا) نيز بايد مصرف شود.
در برخي نوشابه ها، شکلات، قهوه و چاي ماده اي به نام کافئين وجود دارد، که در شير وارد مي شود و موجب بي خوابي و درد شکم و تحريک پذيري و همچنين کج خلقي نوزاد مي شود. لذا از مصرف بيش از حد آنها در دوران شير دهي بايد خودداري شود.


"
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪منبع:فرزند

مهرافزون:مهرگان   
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ٥:۳۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٢ دی ،۱۳۸۱