چطور می‌شود به بچه‌های کوچک خواندن ياد داد؟ - قسمت دوم

از چه سنی می‌شه اين کار رو شروع کرد؟ گرچه از همون ايام نوزادی هم می‌شه، ولی چون بچه هنوز زبون باز نکرده آدم نمی‌تونه از نتيجه کارش مطمئن بشه. روش کار اين جوريه که از مقوای سفيد کارت‌های بزرگی مثلاْ به ابعاد ۲۰*۱۵ سانت می‌برين و با ماژيک قرمز درشت و واضح کلمه‌ای رو که می‌خواين ياد بچه بدين روش می‌نويسين. اگه از قبل به بچه بگين که اون روز قراره چه کلمه‌ای ياد بگيره و جلوی خودش بنويسينش موثرتره. بعد کارت رو به فاصله حدود ۳۰ سانتيمتری جلوی بچه بگيرين و کلمه رو بلند براش بخونين. صداتون رو شاد و پرهيجان کنين و چند مرتبه کلمه رو بخونين. به اون شيء يا آدمی که کلمه معرفشه اشاره کنين. روزی يک کلمه بيشتر به بچه ياد ندين. يادگيری هر کلمه تازه خيلی سريع انجام می‌شه و کار حتی به ۵ دقيقه هم نمی‌رسه. همين جور که کلماتی که بچه ياد گرفته بيشتر می‌شه می‌تونين بازی‌هايی رو به برنامه روزانه‌اش اضافه کنين تا تمرينش بيشتر بشه:
کارت‌های بزرگش رو روی هم بگذارين و دونه دونه بهش نشون بدين تا بخونه. هر کدوم رو که می‌خونه براش کف بزنين و شديداْ ابراز احساسات کنين.
روی وايت برد يا دفتر نقاشی بعضی از کلمه‌ها رو بنويسين (ريز ننويسين) تا بخونه. ازش بپرسين کلمه بعدی رو دوست داره با چه رنگی بنويسين تا هم اسم رنگ‌ها رو تمرين کرده باشه و هم با دخالت دادنش در اين تصميم‌گيری لذت بازی رو براش بيشتر کنين.
کارت‌های بزرگ رو روی زمين بچينين و يکی از اسباب‌بازی‌های کوچک مورد علاقه‌اش مثل ماشين يا عروسک رو بيارين و مثلاْ بگين حالا ماشين می‌خواد روی کارت آب پارک کنه يا عروسک می‌خواد حالا روی کارت دست بشينه و از اين قبيل.
وقتی بچه از سه سال بزرگتر باشه می‌شه با درست کردن کارت‌های کوچکتر (۵*۳ سانتيمتر) بازی go fish رو براش درست کرد (برای يادگيری کلمات جديد هنوز بايد از کارت‌های بزرگ استفاده کرد). اين بازی اين جوريه که از هر کلمه دوتا کارت درست می‌کنين بعد شما و بچه‌تون روبروی هم می‌شينين و هرکدوم ۵ تا کارت بر می‌دارين و مابقی کارت‌ها رو وسطتون روی زمین می‌گذارین. اگه جفت داشتين، جفتتون رو روی زمين می‌گذارين. هرکی جفت بيشتر داشت بازی رو شروع می‌کنه. اگه هم کسی جفت نداشت بچه بازی رو شروع می‌کنه. کسی که نوبتشه يکی از کارت‌های توی دستش رو می‌خونه. نفر مقابل اگه از اون کارت داشت بهش می‌ده اگه نه بهش می‌گه يکی بردار. به محض اين که گفت يکی بردار نوبت عوض می‌شه (يعنی اگه طرف کارت رو داشت هنوز نوبت همون اوليه است و يک کارت ديگه رو می‌خونه). باز هرکی جفت اومد دستش می‌خوابونه روی زمين. اين بازی اين قدر ادامه پيدا می‌کنه که همه کارت‌ها جفت شن و بيان پايين. بعد جفت‌ها رو می‌شمرين و هرکی بيشتر جفت داشت برنده است. در بازی‌ها تنوع رو رعايت کنين. اصل اينه که بچه خسته نشه و هميشه اين يادگيری براش جالب باشه و جنبه تفريح داشته باشه. کلمه‌هایی که خیلی شبیه هم هستن رو پشت سر هم یادش ندین مثل تاب و آب. ترتيب آموزش کلمات به بچه اين جوريه:
۱- لقب اعضای خانواده بچه (مامان، بابا و اسم يا لقب خواهر و برادر)
۲- اعضای بدن بچه (دست، چشم، پا و غيره)
۳- وسايل و خوراکی‌های مورد علاقه بچه (توپ، ماشين، عروسک، بستنی، آبنبات و غيره)
۴- وسايل موجود در خانه (يخچال، تخت، صندلی، آينه، ميز، جارو برقی و غيره)
۵- وسايل و پدیده‌های بیرون و حيوانات (سرسره، خورشيد، گربه و غيره)
۶- افعال (پريد، رفت، خوردم، گفتی و غيره)
۷- صفات (خوب، بد، خوشمزه و غيره)
۸- حروف اضافه و ربط (را، تا، با، به، که و غيره)
بعد از مرحله ۶ مي‌تونين برای بچه جمله‌های دو کلمه‌ای با کارت‌های بزرگش بسازين تا بخونه و بعد کم کم تعداد کلمات جمله رو اضافه کنين.
از کلمه‌هايی استفاده کنين که خود بچه در حرف‌هاش به کار می‌بره.
بعد از مرحله ۸ يک کتاب قصه کوچيک و کم‌کلمه تهيه کنين و کلمات جديدش رو ياد بچه بدين و با کارت هرچند وقت يک دفعه يکی از جمله‌های کتاب رو درست کنين تا بخونه. وقتی همه جمله‌ها رو تمرين کرد کتاب رو نشونش بدين تا بخونه. وقتی تونست کتاب رو درست بخونه براش يک جشن گنده بگيرين تا اين همه تلاشی که برای يادگرفتن خوندن کرده حسابی به دلش بشينه!
موفق باشين
آزيتا   
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٥ دی ،۱۳۸۱