۵۰ روش...قسمت سوم

روش هفتم – با صداي بلند كتاب بخوانيد.

وقتي كه بچه ها ياد گرفتند كه به تنهائي بخوانند ، بايد باز هم به كار خود ادامه بدهيم و با صداي بلند براي‌آنها كتاب بخوانيم . البته مي‌توانيم روال كار را تغيير دهيم و كار خواندن را با فرزندمان تقسيم كنيم . اگر فرزندتان در برابر اين كار مقاومت كرد، از آن يك بازي بسازيد.



چگونه كار خواندن را تقسيم كنيم:

روش اول- نفري يك خط بخوانيد.

روش دوم- نفري يك صفحه بخوانيد.

روش سوم – اگر متن ديالوگ بود ، شما روايت را بخوانيد و فرزندتان ديالوگ را، يا هر يك از شما متن گفته هاي يكي از شخصيتها را بخوانيد.

روش چهارم- با همديگر بخوانيد. مثلاً :

-دويدم و دويدم

-سر كوئي رسيدم

- دو تا خاتوني ديدم

.....

اگر ترجيع بند داشتيم :

- شما: كه يكي هست و هيچ نيست جز او...

- هر دو : وحده لا اله الا هو



محاسن بلند كتاب خواندن فرزندتان:

1- هميشه نسبت به توانائي فرزندتان در خواندن ، ميزان روان بودن ، درك مطلب و دايره لغات او آگاهي خواهيد يافت.

2- فرزندتان را براي خواندن براي هم نسلهاي خود يا كودك كوچكتر از او آماده مي‌كنيد.







روش هشتم – در باره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت كنيد.

بسياري از بزرگسالان خيلي راحت كتابها و مقالاتشان را با هم عوض ميكنند، با اين كار نويسندگان جديد و انواع سبكهاي ادبي جديد را كشف مي‌كنند. اما همين بزرگسالان هرگز به اين فكر نمي‌افتند كه همين تبادل ساده را در خانواده هم شروع كنند.

اگر ميخواهيد فرزندانتان را با آنچه ميخوانيد آَشنا كنيد و بالعكس ، بهترين روش اين است كه در باره مطابي كه ميخوانيد صحبت كنيد. اگر فرزندانتان كوچكتر از آن هستند كه بتوانند آن مطلبِ شما را بخوانند اشكالي ندارد، كافيست بفهمند كه از آنچه ميخوانيد لذت مي بريد و دوست داريد كه علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.

فرزند بزرگترتان را هم تشويق كنيد كه در باره آنچه ميخوانند صحبت كرده و بگويند كه چه جنبه اي از آن را دوست دارند.آيا علاقه دارند كه قسمت كوتاهي از آن را براي شما با صداي بلند بخوانند؟ آيا از همان نويسنده كتابي هست كه به درد بچه هاي كوچكتر خانواده بخورد؟

به صورت خانوادگي به كتابخانه برويد و بعد از بازگشت كتابهاي امانت گرفته شده را در يك قفسه مخصوص كتابخانه بگذاريد. اين كار دو فايده دارد:

يك – كتابهاي كتابخانه كمتر گم مي‌شوند و كمتر دچار تاخير برگشت مي‌شوند.

دو – همه اعضاي خانواده مي‌بينند كه بقيه اعضاي خانواده چه كتابي مي‌خوانند.

بچه ها به تدريج علايق خود را در زمينه هاي مختلف از غذا و لباس گرفته تا مطالب خواندني ،‌پيدا مي‌كنند و اگر ببينند كه افراد مختلف چگونه بر اساس ملاكهاي متفاوت انتخاب مي كنند ، خود نيز ميتوانند علايق خود را در زمينه كتابخواني پيدا كنند.




  
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ۱:٥٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٥ مهر ،۱۳۸٤