۵۰ روش...قسمت پنجم





روش يازدهم - براي خواندن دليل‌هاي عملي بياوريد : خـــــريد

بچه ها به سختي ميتوانند بين خواندن و فعاليتهاي روزمره خود ارتباط برقرار كنند،‌ به خصوص اگر خواندن را صرفاً فعاليتي درسي بدانند. حتي يك خريد ساده هم به خواندن نياز دارد و اگر دستورالعمل ساده زير را به كار گيريد ، فرزندتان متوجه آن خواهد شد.

چگونه هنگام خريد تمرين خواندن كنيم :

· از فرزندتان بخواهيد محل اجناس را با خواندن علائمي كه از سقف آويزان شده ، پيدا كند.

· ماركهاي مختلف پودر رختشوئي ، ماست و ... را از نظر محتويات و اندازه و ... مقايسه كند.

· علائم تجاري را كه مي‌شناسد به او نشان دهيد و توضيح دهيد كه توليد كنندگان از اين علائم استفاده ميكنند كه مردم بتوانند محصولات آنها را در يك نگاه و بدون خواندن كلمات پيدا كنند.

· از فرزندانتان بخواهيد كه بر اساس ملاكهائي كه برايشان ذكر ميكنيد مارك مشخصي را براي يك محصول پيدا كنند. مثلاً نوشابه اي پيدا كنند كه بدون كافئين باشد.



هنگامي كه اجناس را در منزل جابجا ميكنيد با فرزندانتان صحبت كنيد كه خواندن چگونه به شما كمك ميكند كه خوب خريد كنيد. از بچه ها بخواهيد تعريف كنند كه چه چيزهائي را هنكام خريد خواندند و اگر خوب نميتوانستند بخوانند ، چگونه خريد برايشان سخت تر ، گران تر و وقت گيرتر مي‌شد.





روش دوازدهم - براي خواندن دليل‌هاي عملي بياوريد : آشپزي

چگونه هنگام پختن غذا تمرين خواندن كنيم:

· اگر از كتاب آشپزي استفاده ميكنيد از يكي از فرزندانتان بخواهيد كه صورت مواد لازم را بخواند و از ديگري بخواهيد كه جاي هر يك از مواد را در قفسه ها پيدا كند.

· از فرزندتان بخواهيد كه مراحل تهيه غذا را بخواند و مراحل را حتي الامكان به كمك فرزندتان انجام دهيد.

· هنگام كار به هر چيزي كه ميخوانيد اشاره كنيد، علاوه بر دستور پخت غذا چيزهاي ديگر هم هست كه بايد بخوانيد مثل نوشته هاي روي بسته بنديها ، روي ابزار آشپزي و راهنماي استفاده از دستگاه ها.





روش سيزدهم - براي خواندن دليل‌هاي عملي بياوريد : تعمير خانه

بچه ها اغلب از سنين پائين به استفاده از ابزار علاقه نشان ميدهند، اگر انرژي بچه ها را در جهت كاري كه ميكنيد سمت و سو دهيد بسيار عالي است. به طور عملي به آنها نشان دهيد كه بعنوان يك بزرگسال چطور در زندگي خود از خواندن استفاده ميكنيد.

چگونه هنگام تعمير خانه تمرين خواندن كنيم:

· ابزار كار را با فرزندتان بررسي كرده و در باره نام و طرز كار هر يك صحبت كرده و بگوئيد كه بعضي از آنها حتماً و فقط بايد توسط بزرگسالان به كار برده شود.

· از ابزارهائي كه براي انجام يك كار خاص استفاده ميشود صورتي تهيه كنيد و از فرزندتان بخواهيد كه آن صورت را خوانده ، ابزار را پيدا كرده و آنها را آماده كند.

· مسئوليت اشياء را به فرزندتان بسپاريد . اگر ميخواهيد ماشين لباس شوئي را نصب كنيد ، ممكن است كه داخل بسته مخصوص لوازم آن يك صورت از لوازم هم وجود داشته باشد. از فرزندتان بخواهيد كه صورت را بخواند و اطمينان حاصل كند كه همه لوازم ذكر شده در بسته مخصوص وجود دارد.

· به هر چيز كه ميخوانيد اشاره كنيد . علاوه بر دستورالعمل هاي موجود چيزهاي ديگر هم هست كه بايد بخوانيد.





روش چهاردهم - براي خواندن دليل‌هاي عملي بياوريد : كارهاي دستي

مطالب غير ادبي معمولاً اهداف زير را پيگيري ميكند« دادن اطلاعات ، متقاعد كردن و دستوردادن يا راهنمائي كرده. ما از صبح تا شب در خانه و خيابان مشغول خواندن هستيم : نقشه اتوبوسها، نوشته هاي روي مايكروفر ، دفترچه خودرو و...... . براي انجام كارهاي دستي بايد از دستورالعملها پيروي كنيم.



چگونه هنگام انجام كارهاي دستي تمرين خواندن كنيم:

· مدلها، دستورالعملها و صورت لوازم مورد نياز را دم دست گذاشته و از فرزندتان بخواهيد بخواند كه شما به چه چيزهائي نياز داريد.

· در صورت تمايل فرزندتان را به فروشگاه ببريد تا شابلون ، پارچه ، نخ ، چوب و ..... را برايتان پيدا كرده و بخرد.

· ضمن انجام كار به هر چيزي كه ميخوانيد اشاره كنيد.

وقتي فرزندتان كار دستي انجام ميدهد مثلاً ماكت هواپيمائي را درست ميكند مهارتي را مياموزد كه تا آخر عمر از آن استفاده خواهد كرد . مهارت هاي بصري كه براي جور كردن قطعات يك ماكت استفاده ميشود ، پيش نيازي است كه به فرزندتان كمك ميكند به خوبي و راحتي بخواند . اگر فرزندتان بخواهد كه در مدرسه يا شغل خود كارآئي خوبي داشته باشد بايد بتواند از دستورالعملهاي دو، سه يا ده مرحله اي استفاده كند .



روش پانزدهم - براي خواندن دليل‌هاي عملي بياوريد : شغل شما

محيط كار شما بهترين موقعيت را فراهم ميكند كه به صورت عملي به فرزندتان نشان دهيد كه چرا بايد خواندن ، نوشتن و، جمع ، تفريق و ... را بياموزند. قبل از اينكه فرزندتان را به محيط كار خود دعوت كنيد به پاسخ اين پرسشها بينديشيد:

· در كار خود چگونه از خواندن استفاده ميكنم؟ آيا دفترچه راهنما ميخوانم يا نامه يا صفحه مانيتور. تابلو فرمان يا نقشه و ....؟

· اين كه بتوانم كار خود را خوب و سريع انجام دهم چه اهميتي دارد؟

· كداميك از مهارتهائي را كه در مدرسه آموخته‌ام در محل كار خود استفاده ميكنم .آيا مي‌نويسم؟ مي‌خوانم؟ حساب ميكنم؟ چگونه؟

فرزندتان را به بخشهاي مختلف محل كارتان ببريد و قدم به قدم به او بگوئيد در يك روز عادي چه كارهائي انجام ميدهيد . ابزارهايي كه كارتان را ساده تر ميكند به او نشان دهيد و بگوئيد كه چگونه آموختيد كه از آن ابزار استفاده كنيد. بيشتر بچه ها فكر ميكنند كه يادگيري با خوردن زنگ و تعطيل شدن مدرسه تمام مي شود و به سختي ميتوان نظر آنها را عوض كرد. اگر برايشان تعريف كنيد كه چگونه هنگام انجام كار چيزهائي مي‌آموزيد ، به آنها كمك ميكند كه بهتر بتوانند تجربيات زندگي تحصيلي خود را به "زندگي واقعي" ربط دهند. مثلاً بگوئيد:

- يادت مي‌آيد كه هفته پيش چطور با يك سطر از اعداد مشكل پيدا كرده بودي؟ حالا ببين من بايد با يك صفحه پر از عدد كار كنم! يا

- وقتي اين قسمت را امتحان ميكنم همان كاري را انجام ميدهم كه تو موقع امتحان انجام ميدهي. اول همه كارهائي را كه بلد هستم انجام مي‌دهم و بعد برميگردم و روي قسمتهائي كار ميكنم كه خوب بلد نيستم.



محل كار شما نبايد براي فرزندانتان فضاي اسرار آميزي باشد كه شما بيشتر روز در آن ناپديد ميشويد. اگر فرزندانتان بدانند كه چه كاري انجام ميدهيد و چرا و چگونه آن را انجام ميدهيد مي‌توانند شما را بهتر و بيشتر درك كنند و در ضمن ميفهمند كه چرا مشغوليت فعلي آنها – يعني يادگيري در مدرسه – نقش مهمي را در آينده آنها ايفاء خواهد كرد.


  
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٢ آبان ،۱۳۸٤

۵۰ روش...قسمت چهارم

روش نهم – صحنه هاي مورد علاقه خود را در خانواده اجرا كنيد.



اجراي تئاتر بچه‌ها را در متن ديالوگ، شخصيت‌پردازي و طرح قرار مي‌دهد و به آنها كمك مي‌كند كه آنچه را كه مي‌خوانند بهتر درك كنند و به خاطر بسپارند. با اين روش ميتوانيد بچه هائي را هم كه به خواندن تمايل ندارند ، ترغيب كنيد كه مهارت هاي خود را بيازمايند.

هنگامي كه به صورت خانوادگي كتاب مي‌خوانيد ، اگر پس از يك صحنه پر حادثه خواندن را قطع كنيد و آن را اجرا كنيد ، لذت بخش است.



چگونه صحنه ها را در خانه اجرا كنيم:

1- صحنه هاي ساده را كه آغاز و پايان مشخصي دارد را انتخاب كنيد.

2- نقش هر فرد را مشخص كرده و يا اجازه بدهيد بچه ها خود نقششان را انتخاب كنند.

3- ابتدا صحنه ها را مغشوش و در هم ريخته يادآوري كرده و بعد آنها را به ترتيب وقوع مشخص كنيد.

4- صحنه را اجرا و در صورت امكان از ديالوگ و حركت هم استفاده كنيد.

5- در آخر در باره آن بحث كنيد، هريك از شخصيتها چه احساسي دارد؟ علت رفتارهاي آنها چه بوده؟ در آينده چه اتفاقي ممكن است رخ دهد؟





هر چه تعداد فرزندانتان بيشتر باشد يا بچه هاي بيشتري را بتوانيد به اين كار مشغول كنيد ، تئاترتان پيشرفته تر ميشود. در صورت تمايل مي‌توانيد بچه هاي محل را درگير كارتان بكنيد. ميتوانند متن نمايش را بر اساس داستانهاي موردعلاقه شان بنويسند، لباس بازي خودشان را درست كنند، نقشهاي خود را تمرين كرده و نمايش را اجرا كنند.

نقش بازي كردن يكي از بهترين روشها براي مشغول كردن بچه ها به خواندن است و به آنها انگيزه ميدهد كه خود نيز به تنهائي كتاب بخوانند.







روش دهم – خواندن كتابهاي مورد علاقه خود را به فرزندانتان توصيه كنيد.



با اين روش بطور غيرمستقيم و ظريف دو مطلب را به بچه هايتان مي‌فهمانيد. اول اينكه خودتان به خواندن علاقه داريد و دوم انكه فرزندانتان را آنقدر دوست داريد كه ميخواهيد علاقه خود را با آنها در ميان بگذاريد.

طبق تحقيق كارول چامسكي در سال 1972 ، بين مراحل رشد زبانشناختي بچه ها و تعداد كتابهائي كه مادرانشان با خاطره خوب از دوران كودكي خود به ياد داشته و براي فرزندانشان خوانده اند رابطه مهمي وجود دارد . پس به گذشته خود بيانديشيد و در صورت لزوم سري به كتابخانه بزنيد تا خاطراتتان زنده شود. اگر فرزندتان مانند شما نيست و به كتاب يا نويسنده خاصي شور و شوق نشان نميدهد، نااميد نشويد، سليقه هاي افراد متفاوت است و براي اينكه كسي مثلاً به كتابهاي چارلز ديكنز علاقه نشان دهد شايد لازم باشد كه سليقه‌اش پرورش يابد. مهم تلاش است . همين كه به فرزندانتان به طور غير مستقيم بفهمانيد كه شما نيز زماني كودك بوديد و توانائيها و علايقتان در حد يك كودك بود، باب ارتباط و گفتگو بين شما گشوده ميشود.

  
نویسنده : والدین ایرانی ; ساعت ٩:٤٧ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ آبان ،۱۳۸٤